Entry kali ni saya nak kongsi pula kejayaan my office dalam memperolehi Pengiktirafan Pejabat Tanpa Sampah baru2 ni oleh Pihak Berkuasa Tempatan. Memandangkan my office berada di Sandakan, Sabah..so Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) adalah pihak yang memberikan pengiktirafan tersebut.

Idea mendapatkan status pejabat tanpa sampah ini datangnya apabila my office telah mendapat pensijilan EKSA pada bulan November 2015. Dipendekkan cerita..Pensijilan EKSA ini menjadikan usaha2 mendapatkan Status Pejabat Tanpa Sampah lebih mudah.

Pengiktirafan ini telah diberikan oleh Presiden Majlis Perbandaran Sandakan sendiri iaitu Datuk Ir James Wong pada 18 Julai 2016. Usaha2 mendapatkan status Pejabat Tanpa Sampah ni bermula dgn pelancaran gotong-royong perdana yang kami adakan sebagai langkah awal untuk memaklumkan semua kakitangan bahawa pejabat ini serius dalam mendapatkan status pengiktirafan tersebut.

Penglibatan semua kakitangan adalah diwajibkan semasa gotong-royong tersebut diadakan. Semangat cintakan kebersihan diterapkan dalam program tersebut agar semua kakitangan dapat memberikan kerjasama dalam usaha ini. Aktiviti dimulakan dengan aktiviti senamrobik bagi menaikkan mood diawal aktiviti agar menaikkan mood ceria sepanjang program berlangsung.

Penyediaan banner dan banting juga perlu dititikberatkan sebagai langkah promosi bagi aktiviti ini. Ianya bukan sahaja untuk makluman kakitangan malah untuk makluman orang awam yang berkunjung ke premis pejabat. Penyediaan banner dan banting ini juga adalah salah satu kreteria yang dinilai oleh MPS. Semasa program gotong-royong tersebut juga telah dibuat penyerahan tong sampah kepada semua bahagian dan unit dalam pejabat sebagai simbolik perasmian program gotong-royong dan seterusnya aktiviti memungut sampah beramai2 disekeliling kawasan pejabat. Sebagai bonus mereka yang hadir…telah dibuat cabutan nama bertuah sebagai tanda terima kasih atas kerjasama kakitangan yang sangat sporting dalam menjayakan program tersebut.

Setelah beberapa bulan berusaha dengan kempen bebas sampah dipejabat..maka tibalah hari2 yang dinanti iaitu Pengisytiharan Pejabat Tanpa Sampah oleh MPS. Majlis telah berlangsung secara sederhana memandangkan bajet yang terhad.

Menjadikan majlis tersebut lebih istimewa…my office membuat segmen lafaz ikrar pejabat bebas sampah yang disaksikan oleh Presiden MPS sendiri.

Majlis tersebut telah berjalan dengan lancar atas kerjasama daripada semua kakitangan cemerlang yang bersungguh-sungguh dalam menaikkan imej pejabat.

Sekalung penghargaan buat Pn.Lily dan En.Mansor daripada MPS yang banyak memberikan kerjasama dan memberikan idea serta buah fikiran dalam menjayakan Kempen ini.

Leave a comment